Copywriting: Τι είναι και ποια είδη υπάρχουν;

Copywriting
Copywriting
Το copywriting είναι δεξιότητα, είναι τέχνη, αλλά είναι και τεχνική. Ποια είναι τα 9 είδη Copywriting που μπορείτε να συναντήσετε;

Περιεχόμενα

Το copywriting είναι η τέχνη της συγγραφής κειμένου που προωθεί, ενημερώνει ή πείθει το κοινό. Είναι ένα από τα δημιουργικά παρακλάδια του Digital Marketing, αν και οι απαρχές του εντοπίζονται πολύ πριν από την πρόσφατη ψηφιακή επανάσταση.

Στη σειρά Mad Men, η Peggy Olson είναι copywriter μιας μεγάλης διαφημιστικής στο Manhattan της Νέας Υόρκης, με τη σειρά να τοποθετείται χρονικά στις αρχές του 1960. Μάλιστα οι επονομαζόμενοι Mad Men της εποχής ήταν υπαρκτά πρόσωπα και πολλά στιγμιότυπα της σειράς είναι εμπνευσμένα από αληθινές ιστορίες στον χώρο του marketing. Άρα το copywriting υπάρχει ως έννοια εδώ και αρκετά χρόνια.

Καθώς πλέον ο κόσμος του marketing εξελίσσεται, διακρίνουμε πολλά είδη copywriting, από διαφημιστικά σποτάκια μέχρι SEO copywriting και τεχνικές γραφής με ανθρωποκεντρική εστίαση.

Το copywriting είναι δεξιότητα, είναι τέχνη, αλλά είναι και τεχνική. Άλλες φορές έχει στόχο τη μετάδοση μιας πληροφορίας και άλλες φορές αποσκοπεί στο να ασκήσει επιρροή στις αποφάσεις μας, συνήθως προς την αγορά κάποιου προϊόντος ή υπηρεσίας. Κάθε είδος copywriting έχει τις δικές του εφαρμογές και προκλήσεις. Αλλά γι’ αυτό είμαστε εμείς εδώ, για να εξηγήσουμε πώς λειτουργούν όλα αυτά σε έναν πολυδιάστατο ψηφιακό επιχειρηματικό κόσμο.

Τι είναι το Copywriting;

What is copywriting
Τι είναι το Copywriting;

Το copywriting είναι η δημιουργία κατάλληλου κειμένου για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων, όπως την προώθηση ή πώληση ενός προϊόντος, υπηρεσίας ή ιδέας, ή ακόμη και την άνετη πλοήγηση σε ένα site, app ή software. Σκοπός του είναι να διευκολύνει την αλληλεπίδραση και να ενθαρρύνει το κοινό να ανταποκριθεί με μια συγκεκριμένη ενέργεια, όπως την πραγματοποίηση μιας αγοράς, την εγγραφή σε κάποια συνδρομητική υπηρεσία ή το πάτημα ενός κουμπιού. Συχνά περιλαμβάνει διαφημιστικά σλόγκαν, κειμενογράφηση για eshops και websites, κείμενα άμεσων μηνυμάτων σε chatbots και άλλα.

9 είδη Copywriting που μπορείτε να συναντήσετε

9 types of copywriting
9 είδη Copywriting

1. Website Copywriting

Το Website Copywriting αφορά τη συγγραφή επικοινωνιακού κειμένου για ιστοσελίδες με στόχο να κεντρίσει το ενδιαφέρον του επισκέπτη, να τον πληροφορήσει για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της online επιχείρησης και να τον παρακινήσει σε δράση, π.χ. να αφήσει τα στοιχεία επικοινωνίας του – το λεγόμενο lead generation. Ως υπηρεσία, το Website Copywriting είναι άμεσα συνδεδεμένο με το SEO copywriting που θα δούμε ακριβώς παρακάτω.

2. SEO Copywriting

Το SEO Copywriting είναι η τεχνική γραφής περιεχομένου που εστιάζει στη βελτιστοποίηση των ιστοσελίδων για τις μηχανές αναζήτησης. Περιλαμβάνει:

  • χρήση κατάλληλων keywords
  • έρευνα του ανταγωνισμού online
  • δημιουργία ελκυστικών τίτλων και meta περιγραφών
  • παραγωγή πρωτότυπου ποιοτικού και σχετικού με την ιστοσελίδα περιεχομένου
  • SEO friendly αρχιτεκτονική της πληροφορίας
  • internal linking

με στόχο την καλύτερη κατάταξη στα αποτελέσματα αναζήτησης. Όπως είναι φυσικό, συνδέεται με το Website Copywriting, γιατί ποιος δε θέλει να αξιοποιήσει τις μηχανές αναζήτησης για το όφελος της ιστοσελίδας του; Οπότε, οι δύο αυτές υπηρεσίες συχνά προσφέρονται συνδυαστικά.

SEO copywriting
SEO copywriting

Υπηρεσίες SEO website copywriting

3. Product Description Copywriting

Το Product Description Copywriting είναι η δημιουργία πειστικών και ενημερωμένων περιγραφών προϊόντων, οι οποίες παρουσιάζουν αναλυτικά τα χαρακτηριστικά και τα οφέλη ενός προϊόντος, ενισχύουν την εμπορική του αξία και εμπνέουν την αγοραστική διάθεση των καταναλωτών.

Οι περιγραφές προϊόντων είναι ίσως το πιο σημαντικό κείμενο σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, καθώς αποτελούν τον online πωλητή σας. Μερικές από τις συμβουλές μας για σωστό Product Description Copywriting είναι:

  • Παραθέστε έγκυρα στοιχεία
  • Χρησιμοποιήστε storytelling
  • Ανανεώστε το περιεχόμενο συχνά

4. UX/CX Copywriting

Το UX Copywriting – ή άλλες φορές CX Copywriting – αναφέρεται στη δημιουργία κειμένων που βελτιστοποιούν την εμπειρία του χρήστη (User Experience – UX) και του πελάτη (Customer Experience – CX). Αυτού του τύπου τα κείμενα απαντώνται σε ψηφιακά interfaces και καθοδηγούν τους χρήστες με καθαρή, φιλική και λειτουργική γλώσσα που ενισχύει την αλληλεπίδραση και την ευχαρίστηση κατά τη χρήση ενός εργαλείου, προϊόντος ή υπηρεσίας.

Το microcopy παίζει συχνά τον ρόλο του «από μηχανής θεού» στο UX Copywriting και, παρόλο που είναι μικρό, είναι θαυματουργό για τον χρήστη που πλοηγείται σε ένα ψηφιακό περιβάλλον.

5. Marketing Copywriting

Το Marketing Copywriting είναι η συγγραφή κειμένου για διάφορα media με στόχο τη διαφήμιση και το μάρκετινγκ, προσανατολισμένο στην προώθηση και πώληση προϊόντων ή υπηρεσιών. Στοχεύει στη δημιουργία ενός ελκυστικού και επικοινωνιακά αποτελεσματικού μηνύματος, που κινητοποιεί τον χρήστη να «convertάρει». Έτσι το λέμε συχνά οι marketers μεταξύ μας. Στο δια ταύτα, το Marketing Copywriting παρακινεί τον χρήστη να μετατραπεί από ενδιαφερόμενος σε πελάτης.

Υποσύνολα του Marketing Copywriting είναι τα Ad Copies (διαφημιστικά κείμενα για πληρωμένες καμπάνιες), και το Social Media Copywriting, που αφορά το οργανικό περιεχόμενο για πλατφόρμες κοινωνικών μέσων. Και τα δύο στοχεύουν στην προσέλκυση του ενδιαφέροντος, με απώτερο σκοπό την πώληση.

6. Conversion Copywriting (Direct Response Copywriting)

Το Conversion Copywriting, γνωστό και ως Direct Response Copywriting, είναι ένας τύπος γραφής που στοχεύει στο να προκαλέσει την άμεση αντίδραση του αναγνώστη, όπως είναι η αγορά ενός προϊόντος ή η εγγραφή σε μια λίστα email. Ακριβώς τη στιγμή που ο δυνητικός πελάτης μας (prospect) είναι ζεστός να αγοράσει, το Conversion Copywriting χρησιμοποιεί πειστικά κείμενα για να αυξήσει τις μετατροπές και τις πωλήσεις.

Τέτοια παραδείγματα θα μπορούσαν να είναι:

  1. «Συνομιλήστε με έναν expert από την ομάδα μας και μάθετε για τα διαθέσιμα πακέτα.», αφού κάποιος έχει φτάσει στο τέλος ενός άρθρου στο site σας.
  2. «Περιορισμένες θέσεις. Κλείστε τη δική σας για το επερχόμενο online course μας.», αφού κάποιος έφτασε στο τέλος ενός newsletter.
  3. «Early-bird προσφορά μέχρι την Παρασκευή. Κλείσε το εισιτήριό σου με χαμηλή τιμή!», αφού κάποιος έχει βρεθεί στην landing page σας.

Τα κείμενα αυτά κάνουν trigger κάποιες υποσυνείδητες συμπεριφορές και σκέψεις των ανθρώπων και τους κινητοποιούν στο να δράσουν. Tο πώς και το γιατί συμβαίνει αυτό θα τα δούμε σε ένα επόμενο άρθρο. Προς το παρόν, ας δεχτούμε ότι φράσεις που δείχνουν περιορισμό στη διαθεσιμότητα έχει αποδειχθεί ότι κινητοποιούν τους ανθρώπους πιο άμεσα.

7. Creative Copywriting

Creative Copywriting
Creative Copywriting

Το Creative Copywriting είναι η τέχνη της δημιουργικής και ευφάνταστης σύνθεσης κειμένου με στόχο να προκαλέσει συναισθηματική ανταπόκριση, να συνδέσει το brand με κάποιες αξίες ή να αφηγηθεί μια ιστορία, ενισχύοντας την εμπειρία του καταναλωτή με το προϊόν ή την υπηρεσία. Είναι περισσότερο στοιχείο branding παρά στοιχείο άμεσης προώθησης.

Ένα ωραίο παράδειγμα Creative Copywriting είναι η αφήγηση στο βίντεο της σοκολάτας ΙΟΝ από μια καμπάνια του 2019:

Δε γίνεται να μη συγκινηθεί κανείς από αυτά τα λόγια του πατέρα προς την κόρη του!

8. Email Copywriting

Το Email Copywriting αφορά, όπως είναι ευνόητο, κείμενα για ενέργειες email marketing. Έχει ως στόχο να κινητοποιήσει τους παραλήπτες να προβούν σε συγκεκριμένες ενέργειες, όπως είναι:

  • η αγορά προϊόντων
  • η εγγραφή σε υπηρεσίες
  • η συμμετοχή σε εκδηλώσεις
  • η αλληλεπίδραση με τα owned media της επιχείρησης

ενισχύοντας, έτσι, τη σχέση μεταξύ brand και customer.

Μιας και το email marketing ακόμα καλά κρατεί και φέρνει μια χαρά αποτελέσματα για τις επιχειρήσεις, αξίζει να επενδύσετε σε καλό κείμενο που θα παρακινήσει τους παραλήπτες να αγοράσουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας.

9. Niche Copywriting

Το Niche Copywriting ειδικεύεται στη δημιουργία κειμένου για συγκεκριμένες αγορές ή κλάδους. Επαγγελματίες που έχουν ειδικές γνώσεις και εξοικείωση με τη συγκεκριμένη γλώσσα του κλάδου (jargon) αναλύουν σχετικά θέματα. Βέβαια, τις περισσότερες φορές είτε το κάνουν με δική τους πρωτοβουλία, είτε αποτελεί ένα side hustle περιστασιακής απασχόλησης γι’ αυτούς.

Το ιδανικό για μια επιχείρηση με τακτικές ανάγκες συγγραφής, είναι να επιλέξει έναν επαγγελματία κειμενογράφο που γνωρίζει αρκετά καλά τον κλάδο της. Έτσι, το copywriting θα είναι και σωστό και στην ώρα του.

Βρείτε κειμενογράφο για site

Copywriting vs Content Writing – Ποια η διαφορά;

Copywriting vs Content Writing
Copywriting vs Content Writing

Το copywriting και το content writing αντιπροσωπεύουν δύο διαφορετικές πτυχές της συγγραφής, αλλά με διαφορετικούς στόχους.

Το copywriting συχνά περιορίζεται σε μικρότερη έκταση κειμένου, όπως διαφημιστικά σλόγκαν ή περιγραφές προϊόντων, εστιάζοντας στην άμεση πειθώ και στην πρόκληση συγκεκριμένης δράσης από τον πελάτη. Αντίθετα, το content writing παράγει συνήθως πιο μακροσκελείς μορφές περιεχομένου, όπως άρθρα, blog posts, podcast scripts και white papers, με σκοπό να εκπαιδεύσει και να ενημερώσει το κοινό.

Στον τομέα του B2B (Business-to-Business), το content writing είναι πιο συνηθισμένο – και, τρόπον τινά, απαραίτητο – καθώς οι επιχειρήσεις επιδιώκουν να δημιουργήσουν αναλυτικό και πληροφοριακά πλούσιο περιεχόμενο, που απευθύνεται σε εξειδικευμένο κοινό με πιο σύνθετες ανάγκες και προσδοκίες. Μόνο με στρατηγικά εμπνευσμένο content writing μπορούν οι B2B οργανισμοί να πετύχουν thought leadership θέση στην αγορά.

Ενώ το content writing στηρίζεται έντονα στην έρευνα, προκειμένου να παράγει ακριβές και εκπαιδευτικό περιεχόμενο, το copywriting απαιτεί μια μαεστρία στη γλώσσα και μια ικανότητα να δημιουργείται άμεση συναισθηματική σύνδεση με το κοινό.

Ο copywriter πρέπει να είναι ένας δεξιοτέχνης των λέξεων και ένας περήφανος πρεσβευτής της ενσυναίσθησης!

Από την άλλη πλευρά, ο content writer προσφέρει βάθος και πληρότητα στην παρουσίαση των θεμάτων, θεμελιώνοντας την εμπιστοσύνη και την αξιοπιστία ενός brand. Η επιλογή μεταξύ των δύο εξαρτάται από τους στρατηγικούς στόχους της επιχείρησης και βέβαια το είδος της υλοποίησης κάθε φορά.

Βρείτε επαγγελματίες Copywriters & Content Writers

Στον κόσμο του διαδικτύου, το περιεχόμενο είναι αυτό που θα μεταδώσει το οποιοδήποτε μήνυμα θέλετε να διοχετεύσετε στην αγορά. Ένας δεξιοτέχνης Copywriter και ένας Content Writer που αγαπά τη διαδικασία της έρευνας μπορούν να μετατρέψουν μια απλή σελίδα σε καταλύτη για την επιτυχία σας.

Αν έχετε ήδη αφιερώσει πολύ χρόνο – ίσως και αρκετά χρήματα – για να βρείτε έναν καλό προγραμματιστή και designer για την ιστοσελίδα σας, καταλαβαίνω ότι θέλετε επιτέλους να δείτε το site σας live. Αν, όμως, τα κείμενα στο website σας δεν έχουν τη δύναμη να παρακινήσουν τους αναγνώστες σας, έχετε κάνει τη μισή δουλειά. Έχετε φτιάξει ένα όμορφο και λειτουργικό site που δε διηγείται σωστά την ιστορία του brand σας, δεν πείθει τον κόσμο να αγοράσει και το μήνυμά σας χάνεται στα μισά της διαδρομής, πριν καν φτάσει στο κοινό σας.

Δεν είναι κρίμα;

Hire a Copywriter
Συνεργαστείτε με επαγγελματία Copywriter

Συνεργαστείτε μαζί μας και εξασφαλίστε ότι η φωνή του brand σας ακούγεται δυναμικά και ξεκάθαρα. Με βαθιά κατανόηση της αγοραστικής online συμπεριφοράς και των SEO στρατηγικών, γράφουμε κείμενα που μετατρέπουν επισκέπτες σε πελάτες και δημιουργούμε πλούσιο περιεχόμενο που χτίζει εμπιστοσύνη και αυθεντία.

Κάθε λέξη που γράφουμε για σας είναι ένα βήμα πιο κοντά στην επίτευξη των στόχων σας, είτε πρόκειται για ενίσχυση των πωλήσεων, για καθιέρωση μιας ηγετικής θέσης στην αγορά, είτε για καλλιέργεια των σχέσεων με το υπάρχον πελατολόγιό σας.

Θέλετε να μας πείτε λίγα πράγματα για το project σας;

Κλείστε ένα discovery call

Scroll to Top

Γράψτε μου λίγα λόγια για σας

και θα σας στείλω μια εξατομικευμένη προσφορά