User experience: Ένα ταξίδι με εφόδια το UX design και το UX copywriting

User experience -UX design-UX writing
User experience -UX design-UX writing
Ένα all-inclusive άρθρο για το User Experience μέσα από το πρίσμα του UX design και του UX writing. Βέλτιστες πρακτικές και UX αρχές.

Περιεχόμενα

Η επιστήμη του UX είναι στενά συνδεδεμένη με την ανθρώπινη συμπεριφορά. Ίσως αυτός είναι ο λόγος που την εκτιμώ ιδιαίτερα. Αυτός ο ενθουσιασμός μου με οδήγησε στο να γράψω ένα, ας το πούμε, all-inclusive άρθρο σχετικά με το User Experience, τόσο μέσα από το πρίσμα του UX design (με τη βοήθεια του Βασίλη αυτό) όσο και του UX copywriting.
Αυτό το άρθρο, λοιπόν, αποκαλύπτει πώς αυτά τα δύο UX στοιχεία συνεργάζονται για να καλλιεργήσουν βαθιές, ευχάριστες και αξέχαστες εμπειρίες χρηστών.

Το Human-Computer Interaction είναι ένα πολυεπιστημονικό πεδίο μελέτης που επικεντρώνεται στον σχεδιασμό της υπολογιστικής τεχνολογίας και, ειδικότερα, στην αλληλεπίδραση ανάμεσα στους ανθρώπους (τους χρήστες) και τους υπολογιστές.
– Interaction Design Foundation

Πώς μπορεί η χρήση ενός προϊόντος, η πλοήγηση σε ένα website ή η αλληλεπίδραση με οποιοδήποτε software να μετατραπεί από αναγκαία διαδικασία σε ευχάριστη και αξέχαστη εμπειρία;

Ποια η έννοια του όρου εμπειρία χρήστη (user experience);

User experience
User experience

Η εμπειρία χρήστη (user experience ή απλά UX) αφορά τη συνολική επαφή του τελικού χρήστη με την εταιρεία, τις υπηρεσίες και τα προϊόντα της. Επικεντρώνεται στη βαθιά κατανόηση των αναγκών, των αξιών, των δεξιοτήτων και των περιορισμών που μπορεί να έχουν οι χρήστες, λαμβάνοντας υπόψη και τους επιχειρηματικούς στόχους ενός project.

Η δημιουργία μιας καλής εμπειρίας χρήστη αφουγκράζεται αρκετά και την επιστήμη της συμπεριφοράς (behavioral science), η οποία δεν είναι τίποτε άλλο από την επιστήμη που μελετά τον τρόπο λήψης μιας απόφασης. Και μάλιστα, το παράδοξο της υπόθεσης είναι ότι η λήψη μιας απόφασης έχει να κάνει περισσότερο με ενστικτώδεις και συναισθηματικές αντιδράσεις και λιγότερο με τη λογική.

Επιπλέον, πολλαπλές έρευνες στο decision making έχουν δείξει ότι συχνά οι άνθρωποι προτιμούμε να πάρουμε μια απόφαση με τον εύκολο τρόπο, προσπαθώντας να δαπανήσουμε όσο λιγότερη ενέργεια γίνεται, για να φτάσουμε στη φαινομενικά βέλτιστη απόφαση. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι όταν συμβουλευόμαστε online κριτικές από άλλους χρήστες. Αυτό μας βοηθά να αποφασίσουμε αν μας κάνει ή όχι ένα προϊόν.

Αρχές της επιστήμης της συμπεριφοράς όπως το loss aversion, η δύναμη της συνήθειας, τα default options και η αντιγραφή της συμπεριφοράς των άλλων (mirroring) είναι θέματα που απασχολούν τον UX σχεδιασμό και επηρεάζουν τον τρόπο που χρησιμοποιείται ένα σύστημα.
Για να επιστρέψουμε λίγο ξανά σε πιο πρακτικά θέματα γύρω από το user experience, σύμφωνα με την αναπαράσταση κυψέλης του Peter Morville, οι παράγοντες που επηρεάζουν την εμπειρία χρήστη είναι:

  • Η χρηστικότητα
  • Η χρησιμότητα
  • Η ανακαλυψιμότητα
  • Η αξία
  • Η επιθυμία
  • Η αξιοπιστία
  • Η προσβασιμότητα
Παράγοντες που επηρεάζουν την εμπειρία χρήστη
Παράγοντες που επηρεάζουν την εμπειρία χρήστη

Θα μιλήσουμε λίγο περισσότερο για τη χρηστικότητα, αν και όλες οι έννοιες που συμπεριλαμβάνονται στο user experience είναι σημαντικές. Απλώς, η ανάλυσή τους ξεφεύγει από τους σκοπούς του παρόντος άρθρου και κατά συνέπεια δε θα επικεντρωθώ σε αυτές.

Τι είναι το usability (χρηστικότητα);

Ορισμός του usability
Ορισμός του usability

Η χρηστικότητα (usability) εξετάζει την αποτελεσματικότητα επίτευξης ενός στόχου και την ικανοποίηση ενός χρήστη καθώς χρησιμοποιεί μια SaaS λύση, μια πλατφόρμα ή ένα προϊόν, λαμβάνοντας υπόψη την ανθρώπινη συμπεριφορά και την ανάγκη των ανθρώπων να μην εξαντλούν τους νοητικούς τους πόρους.

Πολλοί συγχέουν τη χρηστικότητα με την εμπειρία χρήστη και την ευκολία χρήσης. Αν θα θέλαμε να προσδιορίσουμε τη σχέση τους, θα λέγαμε ότι η εμπειρία χρήστη είναι η έννοια «ομπρέλα», μέσα στην οποία υπάρχει η χρηστικότητα, ενώ η ευκολία χρήσης είναι υπο-έννοιά της τελευταίας.

Εμπειρία χρήστη-Χρηστικότητα-Ευκολία χρήσης
Εμπειρία χρήστη-Χρηστικότητα-Ευκολία χρήσης

Ένα εύχρηστο αντικείμενο ή λογισμικό, όπως μια εφαρμογή, μια ιστοσελίδα ή ένα εργαλείο, είναι πιο εύκολο να το μάθει ένας χρήστης και να δημιουργηθεί μια συνήθεια χρήσης. Και η συνήθεια είναι σημαντική όταν μιλάμε για user loyalty.

Τι είναι το UX design;

Για να δώσουμε απάντηση στην ερώτηση «Τι είναι το UX design», κάναμε μια κουβέντα με τον Βασίλη, Digital Director στο Banana Creative Studios.

Βασίλης Κανάρης, Digital Director Banana Creative Studios
Βασίλης Κανάρης, Digital Director Banana Creative Studios

Το UX design (User Experience design) είναι η διαμόρφωση του τρόπου που θα αλληλεπιδράσουν οι χρήστες με το προϊόν ή την υπηρεσία. Σκοπός είναι πάντα η εύκολη μετάδοση της πληροφορίας και η ευχάριστη αλληλεπίδραση χρήστη-προϊόντος.

Εάν το προϊόν δεν πληροί τις ανάγκες των χρηστών ή είναι δύσκολο να υιοθετηθεί, οι χρήστες μπορεί να το εγκαταλείψουν, ματαιώνοντας τις βλέψεις για ένα επιτυχημένο project. Αντίθετα, ένα αξιόπιστο UX designed προϊόν, το οποίο πληροί μια σαφή ανάγκη της κοινωνίας, μπορεί να αποτελέσει επιτυχημένο case και να αγαπηθεί από τον κόσμο, τόσο για την ευχρηστία όσο και για τη λειτουργικότητά του.

Το User Research και τα User Interviews είναι βασικά στοιχεία της UX φιλοσοφίας και προηγούνται κάθε προσπάθειας σχεδιασμού. Ειδικότερα οι συνεντεύξεις αποτελούν εργαλείο για την ανακάλυψη νέων ευκαιριών, ενώ συνδυάζονται με ποιοτικές και ποσοτικές μεθόδους για την αξιολόγηση συμπεριφορών των χρηστών. Οι συμπεριφορές των ανθρώπων δεν είναι στατικές. Αλλάζουν στην πορεία του χρόνου. Επομένως, το User Experience είναι μια δυναμική διαδικασία που απαιτεί κατανόηση του χρήστη σε επαναληπτικό μοτίβο.

Ειδικά στο startup περιβάλλον, η εμπειρία χρήστη είναι σημαντική, καθώς μπορεί σε μεγάλο βαθμό να καθορίσει αν το προϊόν θα σημειώσει επιτυχίες στα πρώτα στάδια ενός launch.

Κι επειδή ο UX σχεδιασμός σχετίζεται αρκετά με την ανθρώπινη συμπεριφορά, ένα ωραίο video στο κανάλι της Google στο youTube εξηγεί πώς να κάνει κάποιος σωστά έρευνα χρηστών μέσω συνέντευξης για ένα νέο startup product. Έχει ενδιαφέρον.

Τι δεν είναι το UX design;

Σε αυτό το σημείο να σημειώσουμε ότι το UX design δεν είναι σίγουρα το ίδιο με το UI (User Interface). Υπάρχει συχνά σύγχυση μεταξύ του UX και UI. Ο Βασίλης εξηγεί ότι:

Το UX design προηγείται πάντα και χρησιμοποιείται κυρίως για το στήσιμο και για την αρχιτεκτονική βάση (wireframes) μιας πλατφόρμας (π.χ application, website κτλ.) χρησιμοποιώντας πάντα το ερώτημα «Γιατί αυτό έγινε έτσι». Σε αντίθεση το UI, αφού έχει προηγηθεί το στάδιο του UX, στόχος είναι να εφαρμοστούν όλα τα κατάλληλα brand assets (π.χ χρωματική παλέτα, τυπογραφίες, animations, hover effects κτλ) σε όλο μας το περιβάλλον για τη βέλτιστη απόδοση και διάδραση με τον χρήστη (design & prototyping).

UX vs UI
UX vs UI

Οι 10 αρχές διαίσθησης του Nielsen

Ο Jacob Nielsen είναι ο άνθρωπος που δημιούργησε το κίνημα «discount usability engineering» και έχει εφεύρει αρκετές μεθόδους που αφορούν την ευχρηστία στο διαδίκτυο. Κατέχει 79 διπλώματα ευρεσιτεχνίας στις Ηνωμένες Πολιτείες και είναι συνιδρυτής του Nielsen Norman Group.

Παρακάτω αναφέρουμε σύντομα τις 10 αρχές που έχει θεσπίσει σχετικά με το διαισθητικό design.

  1. Ορατότητα της Κατάστασης του Συστήματος: Το σύστημα πρέπει πάντα να ενημερώνει τους χρήστες για το τι συμβαίνει, μέσω κατάλληλου feedback εντός λογικού χρονικού διαστήματος.
  2. Αντιστοιχία μεταξύ Συστήματος & του Πραγματικού Κόσμου: Το σύστημα πρέπει να «μιλά» τη γλώσσα των χρηστών, χρησιμοποιώντας λέξεις, φράσεις και έννοιες γνωστές σε αυτούς και αποφεύγοντας την τεχνική ορολογία. Επίσης, πρέπει να ακολουθεί τις συμβάσεις του πραγματικού κόσμου, παρουσιάζοντας τις πληροφορίες με φυσικό και λογικό τρόπο.
  3. Έλεγχος Χρήστη & Ελευθερία: Οι χρήστες συχνά επιλέγουν λειτουργίες του συστήματος κατά λάθος και χρειάζονται μια καθαρά σηματοδοτημένη «έξοδο κινδύνου» για να αποφύγουν την ανεπιθύμητη κατάσταση χωρίς να χρειάζεται να ακολουθήσουν συγκεκριμένα action paths. Το σύστημα οφείλει να υποστηρίζει τις undo και redo ενέργειες.
  4. Συνέπεια & Πρότυπα: Οι χρήστες δεν πρέπει να αναρωτιούνται αν διαφορετικές λέξεις, καταστάσεις ή ενέργειες σημαίνουν το ίδιο πράγμα. Το σύστημα πρέπει να ακολουθεί τις συμβάσεις που έχουν γίνει σχετικά με τη συνέπεια σχεδιασμού.
  5. Πρόληψη Σφαλμάτων: Καλύτερο από τα μηνύματα σφάλματος είναι ένας προσεκτικός σχεδιασμός που αποτρέπει την εμφάνιση προβλήματος εξ’ αρχής. Καλό είναι να εξαλείφονται οι συνθήκες που προκαλούν σφάλματα ή να ελέγχονται και να παρουσιάζονται στους χρήστες με επιλογή επιβεβαίωσης πριν πραγματοποιήσουν μια ενέργεια.
  6. Αναγνώριση παρά Απομνημόνευση: Η προσπάθεια ανάκλησης στη μνήμη του χρήστη ελαχιστοποιείται, κάνοντας ορατά τα αντικείμενα, τις ενέργειες και τις επιλογές. Ο χρήστης δεν οφείλει να θυμάται πληροφορίες από ένα σημείο του συστήματος στο επόμενο. Οι οδηγίες για τη χρήση του συστήματος πρέπει να είναι ορατές ή εύκολα ανακτήσιμες, όταν είναι απαραίτητο.
  7. Ευελιξία & Αποδοτικότητα Χρήσης: Οι επιταχυντές στο σύστημα – αόρατοι από τον νέο χρήστη – μπορεί συχνά να επιταχύνουν την αλληλεπίδραση για τον έμπειρο χρήστη, ώστε το σύστημα να μπορεί να εξυπηρετεί τόσο τους έμπειρους όσο και τους νέους χρήστες. Το σύστημα θα πρέπει να επιτρέπει στους χρήστες να προσαρμόζουν τις συχνά εκτελούμενες ενέργειες.
  8. Αισθητική & Μινιμαλιστική Σχεδίαση: Ένα interface δεν πρέπει να περιέχει πληροφορίες που είναι άσχετες ή σπανίως σε χρήση. Κάθε επιπλέον μονάδα πληροφορίας ανταγωνίζεται με τις υπόλοιπες σχετικές μονάδες πληροφορίας και μειώνει την ορατότητά τους.
  9. Βοήθεια στους Χρήστες να Αναγνωρίζουν, Διαγνώσουν & Ανακάμψουν από Σφάλματα: Τα μηνύματα σφάλματος πρέπει να είναι διατυπωμένα σε απλή γλώσσα (χωρίς κωδικούς), να υποδεικνύουν με ακρίβεια το πρόβλημα και να προτείνουν με εποικοδομητικό τρόπο μια λύση.
  10. Βοήθεια & Documentation: Παρόλο που είναι καλύτερο το σύστημα να μπορεί να χρησιμοποιηθεί χωρίς documentation, είναι πιθανό αυτό τελικά να χρειαστεί. Οποιαδήποτε τέτοια πληροφορία πρέπει να είναι εύκολο να αναζητηθεί, να επικεντρώνεται στις εργασίες που θέλει να ολοκληρώσει ένας χρήστης, να περιλαμβάνει συγκεκριμένα βήματα που πρέπει να γίνουν, και να μην είναι υπερβολικά εκτενής.

Τι είναι το UX writing [ή και UX copywriting];

Το UX writing (ή και UX copywriting) είναι η συγγραφή προσεκτικά σχεδιασμένου κειμένου που ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις συμπεριφορές των ανθρώπων, όταν χρησιμοποιούν ένα προϊόν ή μια πλατφόρμα. Η διαδικασία γραφής user experience content (άλλος ένας τρόπος να αναφερθούμε στο UX writing) λαμβάνει σε κάθε περίπτωση υπόψη της το design και τον τρόπο που ο χρήστης θα αλληλεπιδρά με αυτό.

Όπως, λοιπόν, ένας UX designer χρησιμοποιεί τα pixels για να δημιουργήσει ένα εύχρηστο εργαλείο με επίκεντρο τη συμπεριφορά του χρήστη, έτσι και ένας UX writer χρησιμοποιεί τις λέξεις, για να επικοινωνήσει με τους χρήστες κατά τη διάρκεια της εμπειρίας τους με το προϊόν.

Το UX copywriting βρίσκει εφαρμογή σε ιστοσελίδες, native apps, web apps και άλλα ψηφιακά ή και μη προϊόντα, διευκρινίζοντας τον τρόπο χρήσης τους και διασφαλίζοντας μια ευχάριστη ψηφιακή εμπειρία.

Μπορεί το UX copy συχνά να είναι microcopy (δηλαδή πολύ μικρά και σύντομα κείμενα), αλλά αυτό δε σημαίνει ότι είναι λιγότερο σημαντικό από το blogging ή την SEO κειμενογράφηση ιστοσελίδων για παράδειγμα. Το καλό UX κείμενο έχει βασικό ρόλο στην εμπειρία χρήστη, καθώς βοηθά στην πλοήγηση, είτε δείχνοντας στους χρήστες πώς να αξιοποιήσουν καλύτερα μια εφαρμογή, είτε βοηθώντας τους να λάβουν αποφάσεις για τις επόμενές τους ενέργειες.

Ενδιαφέρομαι για UX κείμενο

Το πανίσχυρο microcopy

Tο microcopy είναι αυτό που λέει το όνομά του: μικρό. Ταυτόχρονα, όμως, είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την εμπειρία του χρήστη. Σε μια συνολική προσπάθεια δημιουργίας ενός UX προϊόντος, το microcopy δε θα έπρεπε να παραβλέπεται.

Το microcopy συμπληρώνει το design εκεί που χρειάζεται, ώστε να βοηθήσει τον χρήστη να καταλάβει άμεσα πώς λειτουργεί μια εφαρμογή, μια πλατφόρμα κ.λπ, με λιγοστές λέξεις που αναδεικνύουν το προϊόν και το brand.

Με το microcopy, μια αδιάφορη ή ακόμη και απογοητευτική εμπειρία χρήσης μπορεί να μετατραπεί σε ευχάριστη στιγμή αλληλεπίδρασης με ένα σύστημα. Το κόλπο για τη συγγραφή πετυχημένου microcopy είναι να:

  • προσαρμόζεται σε συγκεκριμένες ανάγκες.
  • ακολουθεί το tone of voice του brand.
  • μεταδίδει με ακρίβεια την πληροφορία.
  • συμπληρώνει το UX design.
  • απλοποιεί τη χρήση.
  • εκπαιδεύει τον χρήστη, χωρίς να κουράζει.

Ένα παράδειγμα σύντομου και πλήρως κατανοητού microcopy είναι το πρακάτω:

Microcopy example
Microcopy example

Η σχέση μεταξύ Content Strategy και UX writing

Η στρατηγική περιεχομένου (Content Strategy) είναι το πλάνο που ακολουθούμε για τη δημιουργία περιεχομένου. Μέσα από τη στρατηγική προαποφασίζουμε τι τύπο περιεχομένου θα δημιουργήσουμε, πού θα δημοσιευθεί, ποιους σκοπούς εξυπηρετεί η δημιουργία του, ποιος θα το δημιουργήσει, πώς θα παραχθεί, και τι αποτέλεσμα αναμένουμε μετά.

Ένας ικανός UX content strategist βασίζει τη στρατηγική σε σαφείς επιχειρηματικούς στόχους.

Το UX writing σχετίζεται στενά με τη στρατηγική περιεχομένου, καθώς είναι αυτό που ξεκλειδώνει τα επόμενα βήματα ενός χρήστη και τον βοηθά να ολοκληρώσει μια ενέργεια, διατηρώντας παράλληλα μια τροχιά γύρω από τους business στόχους.

Πριν ξεκινήσει το UX copywriting, θα πρέπει να έχει δημιουργηθεί μια στρατηγική περιεχομένου που διασαφηνίζει:

  1. Για ποιο λόγο γράφουμε;
  2. Ποιος θα διαβάσει;
  3. Τι θέλει να κάνει;
  4. Τι θέλει η επιχείρηση να καταφέρει;
  5. Ποιος είναι ικανός να δημιουργήσει αυτά τα κείμενα;

Για την αξία των λέξεων του UX writing και του Content Strategy υπάρχει μια εξαιρετική σειρά ομιλιών από το Google I/O ’17:

 

Χρειάζομαι UX κείμενο

Γιατί το UX copywriting πειθαρχεί σύμφωνα με το design;

Το UX writing απέκτησε τη θέση του στο βάθρο του UX, αφού απέδειξε πως μπορεί να μετασχηματίσει την εμπειρία του χρήστη και να μειώσει το friction. Στο παρελθόν, το UX κείμενο συχνά παραμελούνταν, προκαλώντας απογοητευτικά αποτελέσματα στη χρήση του προϊόντος.

Με την εμφάνιση του UX writing, η κατάσταση άλλαξε, καθώς οι UX writers συναισθάνονταν τους χρήστες και χρησιμοποιούσαν καθαρό, συνοπτικό κείμενο για να τους καθοδηγήσουν στην εκάστοτε εφαρμογή. Εξηγώντας όλα τα «γιατί» και τα «πώς» σε κάθε βήμα, κάθε σύστημα ή εφαρμογή έμοιαζε πια πολύ πιο κατανοητή και λειτουργική.

Το UX writing, όμως, δε μένει μόνο στην παραγωγή τηλεγραφικού κειμένου. Αναλύει κριτικά τις οθόνες που έχει δώσει το design team και προτείνει βελτιώσεις, για να ενισχύσει την ευκολία χρήσης, μειώνοντας ακόμη περισσότερο το friction.

Η θέση του UX writing σε σχέση με άλλους UX όρους
Η θέση του UX writing σε σχέση με άλλους UX όρους

Τελικά τι είδους κείμενα γράφει ένας UX writer;

Τα κείμενα που μπορεί να ζητηθούν από έναν UX writer είναι:

  • Interface copy
  • Microcopy
  • How-to content
  • Περιγραφές προϊόντος
  • Άρθρα για troubleshooting

Σε κάθε περίπτωση, το UX copy πρέπει να είναι:

  • ανθρωποκεντρικό
  • καθαρογραμμένο
  • σε απλή γλώσσα χωρίς ορολογίες
  • συνεκτικό
  • χρήσιμο
  • on-brand

Copywriting Vs. UX writing – Τι διαφορά υπάρχει;

Η διαφορά μεταξύ UX writing και copywriting έρχεται μέσα από το έργο που επιτελούν.

Ένας marketing copywriter θέλει με τα κείμενά του να τραβήξει την προσοχή. Από την άλλη ένας κειμενογράφος για site συνδυάζει τεχνικές γραφής που αφορούν τόσο τον χρήστη όσο και τις μηχανές αναζήτησης. Σίγουρα οι παραπάνω τεχνικές γραφής δεν αποσκοπούν να καθοδηγήσουν έναν χρήστη στον χειρισμό ενός software. Συνδέεται άμεσα με το marketing και το SEO αντίστοιχα, όχι με την εμπειρία χρήσης.

Αντιθέτως, το UX writing σχεδιάζει τη «συζήτηση» μεταξύ software και χρηστών και συνδέεται με τις πράξεις του χρήστη.
Διαφορές UX Writing και Copywriting:

  1. Σκοπός: Το copywriting ενημερώνει, εκπαιδεύει, πείθει και πωλεί, ενώ το UX writing βοηθά τον χρήστη να λύσει το πρόβλημά του, να αξιοποιώντας το προϊόν και να διασκεδάσει χρησιμοποιώντας το.
  2. Διαδραστικότητα: Το UX writing δημιουργεί κίνητρα, δίνει οδηγίες και παρέχει feedback για κάθε πράξη του χρήστη, ενώ το copywriting δεν είναι τόσο διαδραστικό.
  3. Σύνδεση με την εμπειρία χρήστη: Το UX writing συνδέεται άμεσα με την εμπειρία χρήσης, ενώ το copywriting συνδέεται περισσότερο με το marketing.
  4. Post-purchase ρόλος: Το μεγαλύτερο μέρος του UX writing γίνεται μετά την ολοκλήρωση μιας αγοράς ή την εγγραφή ενός χρήστη σε μια υπηρεσία ή εφαρμογή.

Είδη UX κειμένου

  • Τίτλοι
  • Κουμπιά προτροπής σε ενέργεια ή απλά CTAs (primary, secondary κ.λπ.)
  • Interactive περιεχόμενο
  • Σύντομες περιγραφές (κατηγορίας, προϊόντων, διαδικασιών κ.λπ.)
  • “Missing data” content
  • Επεξηγηματικά labels
  • Κείμενο για τα user controls (π.χ. αναίρεση, πίσω, επανάληψη, ακύρωση κ.ά.)
  • Βοηθητικό κείμενο για σωστό input από τον χρήστη (π.χ. συμπληρώστε το email σας, επιλέξτε τη χώρα καταγωγής σας κ.λπ.)
  • Μεταβατικό κείμενο
  • Μηνύματα επιβεβαίωσης
  • Ειδοποιήσεις
  • Κείμενο για μήνυμα λάθους

Τι είναι τα User Personas;

Όπως στο marketing υπάρχουν τα Buyer Personas, έτσι και στο UX χρησιμοποιούνται αντίστοιχα τα User Personas.

Τα «personas» στο UX είναι εικονικοί χαρακτήρες που δημιουργούμε για να εκπροσωπούν τις βασικές ομάδες χρηστών ενός συστήματος, μιας εφαρμογής, ενός website κ.λπ. Συνήθως, δημιουργούνται στην αρχική φάση του σχεδιασμού και χρησιμεύουν ως κοινό σημείο αναφοράς για όλη την ομάδα ενός UX project (designers, writers, developers κ.λπ). Τα personas μας επιτρέπουν να κατανοούμε καλύτερα σε ποιον αναφέρεται το προϊόν που αναπτύσσεται, αναγνωρίζοντας τις προτιμήσεις, τις ανάγκες και τους περιορισμούς τους.

Διαδικασία δημιουργίας User Personas

  1. Διεξαγωγή συνεντεύξεων με αρκετά μέλη μιας ομάδας ενδιαφέροντος.
  2. Αναγνώριση κοινών χαρακτηριστικών και μοτίβων στις απαντήσεις των συνεντευξιαζόμενων.
  3. Κατηγοριοποίηση των ατόμων αυτών βάσει των ομοιοτήτων τους
  4. Δημιουργία ενός persona για κάθε κατηγορία που ταυτοποιήθηκε. Συνήθως 3-5 personas ανά έργο.

Τι είναι τα User Stories;

Τα User Stories είναι απλά εργαλεία για την έκφραση της οπτικής γωνίας του χρήστη. Πρόκειται για σύντομες περιγραφές (συχνά μόνο μια πρόταση) του τι θέλει να κάνει ένας χρήστης. Χρησιμοποιούνται τόσο στον UX σχεδιασμό όσο και στην agile μεθοδολογία, για να διασφαλίσουν ότι ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη επικεντρώνονται στις ανάγκες των χρηστών. Συνδέονται με τα User Personas που είδαμε παραπάνω και συχνά γράφονται σε μορφή σαν να μιλάει ο ίδιος ο χρήστης.

Παράδειγμα:
«Ως επιχειρηματίας, θα ήθελα να μάθω περισσότερα για τους ανταγωνιστές μου, ώστε να βελτιώσω τις υπηρεσίες μου.»

User stories example
User stories example

Πλεονεκτήματα των User Stories

  1. Είναι απλά και γρήγορα στην κατανόηση.
  2. Επιτρέπουν την αντίληψη της αλυσίδας της αξίας.
  3. Δεν απαιτούν πολύ συντήρηση.
  4. Διευκολύνουν την κατάτμηση ενός έργου σε μικρότερα μέρη.
  5. Καθιστούν πιο εύκολο το budgeting ενός έργου.
  6. Διευκολύνουν τη συνεργασία.

User’s journey – Ο αντίστοιχος UX όρος για το buyer’s journey

Το user’s journey είναι το μονοπάτι αλληλεπίδρασης ενός ατόμου με ένα προϊόν, συνήθως λογισμικό, καθώς το χρησιμοποιεί για να λύσει ένα πρόβλημα. Μοιάζει αρκετά ως φιλοσοφία με το buyer’s journey του marketing, με τη διαφορά ότι το user’s journey επεκτείνεται ως μοντέλο και στην post-purchase ροή, συμπεριλαμβάνοντας φάσεις όπως first use, ongoing use, loyalty, advocacy κ.λπ.

User's journey
User’s journey

Το user’s journey περιλαμβάνει κάθε βήμα που κάνει ο χρήστης, προσφέροντας μια λεπτομερή επισκόπηση των ενεργειών εντός ενός συστήματος, εφαρμογής ή ιστοσελίδας και εντοπίζοντας περιοχές για πιθανή βελτίωση.

Ο ρόλος ενός UX Writer είναι να διαμορφώσει το κείμενο που συναντούν οι χρήστες καθ’ όλη τη διάρκεια της αλληλεπίδρασής τους με το σύστημα. Διατηρώντας συνεπή φωνή και τόνο, ένας καλός UX writer βοηθά να ευθυγραμμιστούν οι προσδοκίες των χρηστών με τις δυνατότητες του συστήματος.

Το UX writing είναι εδώ για να προετοιμάσει τον χρήστη για κάθε επόμενο βήμα. Ενώ αυτό μπορεί να φαίνεται προφανές, μια γρήγορη ματιά στη διαδικασία εξοικείωσης πολλών χρηστών με software υποδηλώνει το αντίθετο. Γι’αυτό η συγγραφή UX κειμένου λειτουργεί χέρι-χέρι με το design. Για παράδειγμα, ένα κουμπί που σχεδιάστηκε για να τραβά την προσοχή θα πρέπει να έχει και κείμενο που προτρέπει σε ενέργεια. Σε ένα pop-up μήνυμα θαμπής οθόνης από την άλλη, θα πρέπει να συμπληρωθεί κείμενο που καθορίζει ανάλογα τη συμπεριφορά του χρήστη (συνήθως αποτρεπτικά).

Μια κρίσιμη παράμετρος στη UX συγγραφή είναι η μείωση του άγχους και της αβεβαιότητας του χρήστη. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση καθησυχαστικών φράσεων όπως:

«Δεν είναι απαραίτητη η καταχώρηση πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας.»
Ή
«Μην ανησυχείτε, δε θα κατακλύσουμε το inbox σας με emails!»

Οι φράσεις αυτές μετριάζουν τις ανησυχίες του χρήστη και ενθαρρύνουν το conversion.

Πώς να επιλέξετε σωστά έναν UX writer;

Ένας UX writer συνεργάζεται στενά με product teams, design teams και marketing teams για να καταφέρει να αποδώσει άλλοτε αφηγηματικά και άλλοτε εντελώς σύντομα τις ανάγκες διαλόγου μεταξύ συστήματος και χρήστη. Η ξεκάθαρη και αποτελεσματική επικοινωνία με όλες τις παραπάνω ομάδες είναι προαπαιτούμενο, ενώ η στρατηγική σκέψη είναι σίγουρα μεγάλο plus.

Επιλέξτε έναν UX writer με:

  1. εξοικείωση στη γραμματική και την ορθογραφία της γλώσσας γραφής.
  2. ικανότητα αναγνώρισης του κατάλληλου τόνου φωνής του brand σας.
  3. αντίληψη στο πώς ελαχιστοποιείται η τριβή μεταξύ συστήματος και χρήστη
  4. εξοικείωση σε ψηφιακά προγράμματα σχεδίασης, όπως το Figma.
  5. εμπειρία στις τεχνικές έρευνας και το testing.
  6. συνέπεια χρόνου και σεβασμό στα due dates.

Κλείστε ένα discovery call

Best practices στο UX writing

Το UX writing ενισχύει την εμπειρία του χρήστη, μειώνοντας το cognitive effort. Οι βέλτιστες πρακτικές στο UX writing περιλαμβάνουν:

  1. Συντομία: Τα μεγάλα κομμάτια κειμένου μπορεί να δυσκολεύουν την πλοήγηση. Γράφουμε σύντομα και περιεκτικά.
  2. Αποφυγή διπλών αρνήσεων: Οι διπλές αρνήσεις οδηγούν σε σύγχυση. Προτιμάμε για παράδειγμα το «Παραμείνετε εγγεγραμμένοι» αντί για «Δε θέλω να απεγγραφώ».
  3. Ενεστώτας: Το τώρα είναι πάντα πιο άμεσο. Είναι καλύτερο να γράψουμε «Συνδεδεμένος» αντί για «Ο χρήστης έχει συνδεθεί».
  4. Συνέπεια: Αυτό αφορά στο στυλ γραφής, τον τόνο φωνής και τη μορφή του κειμένου.
  5. Διαίσθηση στον χρόνο: Οι λέξεις «σήμερα», «χθες», «αύριο» είναι πιο εύκολα κατανοητές για τους χρήστες από τις πραγματικές ημερομηνίες.
  6. Αριθμητικά αντί για λέξεις: «Έχετε 2 αναπάντητες κλήσεις» είναι πιο σαφές από «Έχετε δύο αναπάντητες κλήσεις».
  7. Κοινοί όροι: Η άγνωστη ορολογία αυξάνει το γνωστικό φορτίο. Χρησιμοποιούμε πάντα κοινούς όρους που γνωρίζουν όλοι οι χρήστες.
  8. Σημαντικές πληροφορίες στην αρχή ή στο τέλος: Οι άνθρωποι τείνουν να θυμούνται τα πρώτα και τελευταία στοιχεία πιο εύκολα.

Ακολουθώντας αυτές τις κατευθυντήριες γραμμές, δημιουργούμε ένα φιλικό προς τον χρήστη και διαισθητικό διαδραστικό περιβάλλον, το οποίο με τη σειρά του ενθαρρύνει τη χρήση του προϊόντος και την ικανοποίηση του χρήστη.

Ψάχνετε ικανούς συνεργάτες για ένα UX project; Στο Content Studio έχουμε όλα όσα χρειάζεται για να ανοίξουμε τον διάλογο μεταξύ ανθρώπου και τεχνολογίας. Θα χαρούμε να μάθουμε για το project σας!

Μιλήστε μας για το project σας

Scroll to Top

Γράψτε μου λίγα λόγια για σας

και θα σας στείλω μια εξατομικευμένη προσφορά